Twittra det här: Twitter-aktien hoppade 7% tack vare några ord i en jobbannons. Några Wall Street-detektiver hittade detta begravt i en jobbannons för en Software Engineer: ”vi bygger en prenumerationsplattform.”
- Kodnamnet ”Gryphon”: Det är det nya prenumerationsteamet som av misstag avslöjades. Den nu virala nya rekryten skulle arbeta nära betalningsteamet för att leda ”prenumerationsklientarbete.”
- Annonsintäkterna utgör mer än 80% av Twitters omsättning, och de kommer troligen att ta en smäll från coronakrisen – prenumeration kan vara en ny nyckelintäktsström.
Jag har några funderingar… Kommer alla att behöva betala för att använda Twitter? Kommer Twitter att ta fram ett helt nytt premium-Twitter (om så är fallet, vänligen överväg: ”Twitter Titanium”). Twitters förflutna kanske belyser hur detta skulle kunna spela ut:
- Under 2017 genomförde Twitter en undersökning för att mäta intresse för en betald prenumerationstjänst för superanvändare (så som företag och nyhetsorganisationer).
- Superanvändar-premium: Dessa betalande användare skulle kunna få mer analys, breaking news-notiser, och information om demografisk aktivitet.
- Alternativt kan Twitter erbjuda en produkt i Patreon-stil där du kan prenumerera på vissa twittrares exklusiva innehåll.
Sociala medieplattformar är kända och älskade/hatade för att de är fria platser att posta och dela innehåll. Men deras annonsberoende affärsmodeller betyder algoritmer som förstärker räckvidden för inlägg som ger mest engagemang – det är ofta de mest intensiva och delande.
Detta har bland annat kommit att bita Facebook rejält, då många annonsörer nu bojkottar FB.
En prenumerationsmodell för Twitter kan frigöra algoritmerna – de kan fokusera mindre på de provocerande inläggen eftersom pengar kommer från andra källor än engagemangsdrivna annonser.
Med ett mindre beroende av räckviddsaffären kan Twitter bli en intressant aktie i Big Tech-portföljen. Helt klart värt en bevakningspost!
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.