PowerCell verkar inom produktion av bränsleceller som drivs av vätgas, och ger el, värme och vatten som utsläpp. Bränslecellerna – som är patenterade – är även gjorda så att de klarar av vätgas från biogas, biodiesel och naturgas.
Marknaden för bränsleceller förväntas visa en stark tillväxt under det kommande decenniet. Men det är mycket svårt att uppskatta den potentiella storleken och tillväxttakten på denna marknad.
Det är också fortfarande svårt att bedöma Powercells USP:ar. Det senaste avtalet med Bosch är verkligen en stark indikation på toppmodern teknik. Men det är fortfarande 2-3 år (senast 2022) kvar tills produktionen av S3-stacken börjar.
Behov av nya stororders för att möta hård konkurrens
Det finns ingen tvekan om potential, men det har redan beaktats av aktiemarknaden. Den primära värdedrivaren inom en nära framtid är kommersiella framgångar när det gäller större orders. Eller ett partnerskap med Siemens för marina applikationer, liknande det med Bosch.
Marknaden för bränsleceller har vuxit kraftigt under de senaste åren och produkterna används nu inom ett brett spektrum av applikationer. Branschen befinner sig fortfarande i ett tidigt kommersiellt skede och efterfrågan stöds till stor del av statliga subventioner. Därför är det svårt att uppskatta den potentiella storleken och tillväxttakten på denna marknad.
Och det finns flera andra tillverkare – Toyota, Hyundai och Honda – som redan har bränslecellsfordon på vägarna. Vi kan fortfarande inte avgöra om Powercell har starka och långvariga konkurrensfördelar, förutom samarbetet med Bosch.
Aktiekursen återspeglar höga förväntningar
Eftersom det finns betydande osäkerhet om bränslecellsmarknaden i global skala och Powercells konkurrensfördelar blir värderingsintervall också brett. Det finns ingen tvekan om potential, men det har redan prisats in av aktiemarknaden. Powercell och andra sektorkolleger inom bränslecellssegmentet har värderingar som återspeglar ganska höga förväntningar. Samarbetet med Bosch har förbättrat Powercells chanser att få tillgång till OEM-kunder i fordonsindustrin dramatiskt. Men: Vi vet fortfarande inte vad som är avtalat om royaltyavgifter. Istället är detta en ny okänd variabel.
Vi vet fortfarande inte vad som är avtalat om royaltyavgifter. Istället är detta en ny okänd variabel
Under de närmaste åren finns det goda möjligheter för många fler affärer från andra marknadssegment. Troligen S2-stacken som utvärderas av Wuhan Tiger och andra liknande företag. Dessa volymer kan lätt räcka för att ta Powercell till break-even. När vi ser fler viktiga steg i denna riktning kan företaget växa till sin nuvarande värdering.
4 risker i dagsläget
1) Det kan visa sig att Powercell inte kan erbjuda konkurrenskraftiga priser vid högvolymproduktion.
2) Om flera andra tillverkare kan erbjuda liknande produkter betyder det att Powercell måste konkurrera med låga priser.
3) Deras kinesiska affärspartner kan avsluta samarbetet med Powercell.
4) Powercell kanske inte presenterar några större orders under 2020.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.