Efter den senaste tidens rusning i tech-aktier och krasch av annonsberoende bolag, är det kanske dags att omvärdera vissa bortglömda content-bolag?
I den här posten tänkte jag försöka mig på en argumentation för varför New York Times Co (NYT) är värd en plats i portföljen, och varför NYT snarare liknar Storytel, Spotify och Evolution Gaming än en trött tidningsjätte.
Tidningsannonsintäkterna har slukats av Facebook och Alfabetet, och långläsning har tappat sin publik i samma takt som vår uppmärksamhet sjunkit ihop (till Instagram-storlek).
New York Times var tvungen att anpassa sig. Efter 170 år med bläck på papper är NYT inte längre en tidningsaktie – de har omvandlats till ett fullständigt super-medieföretag:
- TV-program: NYT har enligt uppgift 10 TV-shower under utveckling, inklusive en begränsad serie för Amazon. Deras Modern Love-kolumn blev en Prime Video-show (och NPR-podcast). Deras veckonyhetsshower strömmas på Hulu och FX.
- Dokumentärer: NYT har tre produktioner planerade för i år, inklusive en för Netflix. De hade också premiär av två fullängdsfilmer på Sundance.
- Poddar: NYT’s The Daily är en ”topp 5”-podd på Apple och Spotify. 1619 Project, deras grävande podd om slaveri, ska bli film/TV (tack vare Lionsgate/Oprah).
- Som om poddar inte räckte: NYT har förvärvat en app som förvandlar artiklar till ljud, så att man kan lyssna på artiklar.
NYT:s kärnprodukt är inte artiklar … Det är berättelser. NYT nyttjar sin immateriella egendom genom att licensiera erbjudanden – likt Evolution Gaming – till vänster och höger.
Det är så de nu kan stiga upp från tidningens aska av annons-apokalyps … och födas på nytt lika framgångsrikt med helt nya icke-tryckta mediekanaler.
En passande post i medie-portföljen?
Det räcker inte med att vara en ”one-trick”-ponny längre. Nya medier är nyckeln till att nå nya målgrupper. De flesta människor har inte längre orken eller tiden för långläsning.
- NYT kan nå målgruppen med samma innehåll genom att packa om det till en TV-show eller podd. Det är lättare att locka människor med denna ”off platform”-journalistik.
- Distribution är lika viktigt: The Times mål är att ha 10M digitala abonnemang till 2025. Samarbete med stora aktörer som Netflix och Amazon är nyckeln till att driva tillväxt top-funnel…
- …vilket påminner mycket om Spotify som skapade sin enorma tillväxt genom ett partnerskap med Facebook under de tidiga åren.
Så gillar man tillväxtcase som Spotify, Storytel och Evolution Gaming – då borde man definitivt kika närmare på NYT.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.