Nya New York Times – ett Evolution Gaming för mediebranschen?

Efter den senaste tidens rusning i tech-aktier och krasch av annonsberoende bolag, är det kanske dags att omvärdera vissa bortglömda content-bolag? 

I den här posten tänkte jag försöka mig på en argumentation för varför New York Times Co (NYT) är värd en plats i portföljen, och varför NYT snarare liknar Storytel, Spotify och Evolution Gaming än en trött tidningsjätte. 

Tidningsannonsintäkterna har slukats av Facebook och Alfabetet, och långläsning har tappat sin publik i samma takt som vår uppmärksamhet sjunkit ihop (till Instagram-storlek). 

New York Times var tvungen att anpassa sig. Efter 170 år med bläck på papper är NYT inte längre en tidningsaktie – de har omvandlats till ett fullständigt super-medieföretag: 

  • TV-program: NYT har enligt uppgift 10 TV-shower under utveckling, inklusive en begränsad serie för Amazon. Deras Modern Love-kolumn blev en Prime Video-show (och NPR-podcast). Deras veckonyhetsshower strömmas på Hulu och FX. 
  • Dokumentärer: NYT har tre produktioner planerade för i år, inklusive en för Netflix. De hade också premiär av två fullängdsfilmer på Sundance. 
  • Poddar: NYT’s The Daily är en ”topp 5”-podd på Apple och Spotify. 1619 Project, deras grävande podd om slaveri, ska bli film/TV (tack vare Lionsgate/Oprah). 
  • Som om poddar inte räckte: NYT har förvärvat en app som förvandlar artiklar till ljud, så att man kan lyssna på artiklar. 

NYT:s kärnprodukt är inte artiklar … Det är berättelser. NYT nyttjar sin immateriella egendom genom att licensiera erbjudanden – likt Evolution Gaming – till vänster och höger. 

Det är så de nu kan stiga upp från tidningens aska av annons-apokalyps … och födas på nytt lika framgångsrikt med helt nya icke-tryckta mediekanaler. 

En passande post i medie-portföljen? 

Det räcker inte med att vara en ”one-trick”-ponny längre. Nya medier är nyckeln till att nå nya målgrupper. De flesta människor har inte längre orken eller tiden för långläsning. 

  • NYT kan nå målgruppen med samma innehåll genom att packa om det till en TV-show eller podd. Det är lättare att locka människor med denna ”off platform”-journalistik. 
  • Distribution är lika viktigt: The Times mål är att ha 10M digitala abonnemang till 2025. Samarbete med stora aktörer som Netflix och Amazon är nyckeln till att driva tillväxt top-funnel… 
  • …vilket påminner mycket om Spotify som skapade sin enorma tillväxt genom ett partnerskap med Facebook under de tidiga åren. 

Så gillar man tillväxtcase som Spotify, Storytel och Evolution Gaming – då borde man definitivt kika närmare på NYT.

Lämna ett svar