Zuckerberg har gjort det igen… Detta är Facebooks eviga trick för att krossa konkurrenter: ta konkurrentens mest framgångsrika funktion och lansera det på Instagram.
2016 krossade FB i huvudsak Snap Stories genom att lansera Instagram Stories. År 2018 försökte FB ta sig an YouTube genom att introducera IGTV. I maj 2020 hotade FB Amazon genom att bygga ”Shops” för e-handel på Insta. Sedan blev FB som besatt över det faktum att TikTok har laddats ner över 2 miljarder gånger. Så…
- FB kommer att försöka döda TikTok med sin Reels-funktion på (du gissade det) Instagram. Reels, som lanseras i USA i augusti, låter användare göra korta videos med musikspår (låter lovande).
- Dubbelsmäll för kinesägda TikTok, som har stora förtroendeproblem. Indien förbjöd just TikTok pga säkerhets- & spioneringsproblem, och TikTok står inför politiska hot om samma öde i USA.
- Trippelsmäll: FB meddelade om Reels redan i november, så det är en gammal käftsmäll det här. Men den nya snytingen gäller följande: FB betalar enligt uppgift populära TikTok-stjärnor för att lämna TikTok och posta på Reels istället.
Reel it in, bitches! FB har så gott om stålar att de inte bara kopierar TikToks produkt utan också dess innehåll. Enligt WSJ:s beryktade “källor med insyn”:
- Insta har gett generösa erbjudanden till några av TikToks topp-influencers. De största summorna går till de som släpper Tok helt och går över exklusivt till Reels.
- FB hoppas att dessa influencers kommer att föra över sina miljoner följare till Reels. Det är därför TikTok just tillkännagav en egen fond på 200 miljoner dollar för att motverka Facebooks uppvaktning och behålla stjärnorna på TikTok.
Framgång föder copycats… Men alla copycats skapas inte lika. FB är inte den enda som försökt kopiera TikTok-funktioner, och appar i TikTok-stil som Triller och Dubsmash lanserades år innan TikTok. Eftersom dessa produktidéer inte är något som företag kan patentera är de “up for grabs” när de lanseras. Företag i liknande branscher integrerar alltid varandras koncept. Men på grund av FBs enorma storlek står de och andra Big Tech-firmor inför intensiv regulatorisk uppvaktning (inklusive utfrågningen i USAs kongress idag).
Trots den regulatoriska risken i FB har jag dock svårt att se att någon aktör skulle ens komma i närheten av Facebooks monopol-position inom sociala medier. Visst, man måste inte gilla Fejan i sig, men få lyckas värja sig mot Instagram, Messenger eller WhatsUp. Jag landar i att FB fortfarande ligger bra i ”unregulated monopoly”-portföljen tillsammans med Apple, Google och Amazon. It’s a buy!
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.