Test av 7 Rattkryckor: Här är de bästa & sämsta (varning!)

Ett par hammarslag räcker — sedan är låset uppbrutet. Och ibland behövs inte ens en hammare, visar vårt test av sju olika rattlås av den enklaste sorten.

Varje år stjäls uppemot 60 000 bilar i Sverige. I ett enkelt och relativt billigt försök att själv slippa bli drabbad utrustar därför allt fler bilägare i dag sina bilar med ett extra ratt- eller pedallås. Eller rattkrycka, som det vanligen kallas.

Med en rattkrycka låser du antingen ratten eller ratten ihop med en av fotpedalerna, och en sådan kan du hitta för en hundring och uppåt. (Såvida du nu inte bor i exempelvis Gårdstensbostäder i Angered där en rattkrycka ingår i parkeringshyran.)

Men som med alla andra produkter finns det förstås rattkryckor av bättre och sämre kvalitet. Och när vi lät Svenska stöldskyddsföreningen, SSF, testa sju stycken av de enklaste visade det sig att ingen av dem duger. Tvärtom, samtliga var lätta eller ganska lätta att hamra upp och tre av dem klarade inte ens det manuella uppbrytningsprovet i mer än några sekunder.
De här kryckorna är bara skräp och dem skulle vi aldrig stöldskyddsmärka.

En ögonmärkt rattkrycka är inte bara testad och kontrollerad. Den är också en förutsättning för att du som försäkringstagare ska få självrisken reducerad eller helt eliminerad vid en eventuell bilstöld.

Den enda fördelen med rattkryckor är att de kan avskräcka tjuven, signalera att han eller hon för enkelhetens skull bör välja en annan bil.
Om tjuven ser en krycka genom fönstret så kanske han undviker att ta sig in i den. Men det är ju mest kosmetika. Det är synd att tillverkarna inte lägger ned mer tid på att utveckla bättre produkter, och att affärerna överhuvud taget köper in sånt här skräp.

Under senare år har emellertid många återförsäljare upphört med att sälja rattkryckor som inte är ögonmärkt. Men långt från alla. Eftersom godkända rattkryckor är några hundralappar dyrare än icke godkända, så finns det uppenbarligen fortfarande affärer och butiker som väljer att sälja de senare.

Allt för att inte avskräcka kunderna.

Test av Rattkryckor

43-1122
Pris 98 kr (Biltema).
Produkttyp Pedallås.
Forcering med handkraft (tid) Operatören orkade inte dra isär låset så att den spärrande funktionen mellan ratt och pedal upphörde. (15*).
Med hammare (tid) Låshuset slogs sönder. Uppbrutet. (20 sek).
All Ride
Pris 119 kr (Jula).
Produkttyp Rattkrycka.
Forcering med handkraft (tid) Operatören slet bort rattkryckan. Uppbrutet. (2sek).
Med hammare (tid) Låshuset slogs sönder. Uppbrutet. (6 sek).
Dura Pro
Pris 269 kr (Mekonomen).
Produkttyp Rattkrycka.
Forcering med handkraft (tid) Operatören orkade inte slita bort rattkryckan från ratten. (15 sek*).
Med hammare (tid) Låsets spärrande function gick sönder efter ett slag mot låshuset. Uppbrutet. (1 sek).
Lock out
Pris 313 kr (OK-Q8).
Produkttyp Rattkrycka.
Forcering med handkraft (tid) Rattkryckan veks över ratten för hand, därefter kunde ratten manövreras. Uppbrutet. (10 sek).
Med hammare (tid) Efter två slag släppte låsarmen från låshuset. Låshuset sitter kvar på ratten, men kan ändå manövreras. Uppbrutet. (5sek).
Antiladro
Pris 149,95 kr (Silvan).
Produkttyp Pedallås.
Forcering med handkraft (tid) Operatören trampade ned pedalen och höll emot med ratten, varpå låset gick upp. Uppbrutet. (2 sek).
Med hammare (tid) Låshuset släppte från sin infästning så att låset kunde dras isär och den spärrande funktion mellan ratt och pedal upphörde. Uppbrutet. (2 sek).
keeper
Pris 181,50 kr (Preem).
Produkttyp Rattkrycka.
Forcering med handkraft (tid) Operatören orkade inte slita bort rattkryckan från ratten. (15 sek*).
Med hammare (tid) Låsets spärrande funktion gick sönder efter ett slag mot låshuset. Uppbrutet. (1 sek).
Alaga Foldabble
Pris 336 kr (OK-Q8).
Produkttyp Rattkrycka.
Forcering med handkraft (tid) Operatören orkade inte slita bort rattkryckan från ratten. (15 sek*).
Med hammare (tid) Öppnades efter fem slag i rattkryckans öppningsriktning. Uppbrutet. (5 sek).

Fakta/ Så utfördes testet

• Sju olika rattlås — två pedallås och fem rattkryckor — inhandlades från ett slumpmässigt urval återförsäljare. Priset varierade mellan 98 och 336 kronor.
Operatören, en medelstark man i 30-årsåldern, försökte först bryta upp låsanordningarna för hand. Försöken avbröts efter 15 sekunder.

• Därefter användes en hammare (700 gram). Försöken skulle ha avbrutits efter tre minuter, men samtliga lås lyckades operatören forcera långt innan dess.

• Provningarna utfördes i en Volvo 242, av årsmodell 1981, och med utgångspunkt från Trafikförsäkringsföreningens krav- och provningsnormer: Mekaniskt extra stöldskydd för bil (TFFN 902).
Provningarna ägde rum i november och utfördes av Svenska stöldskyddsföreningen, SSF.

Lämna ett svar